W jakich zawodach wada wzroku jest przeszkodą? Wada wzroku a praca

A
A
grafika tytułowa

Wada wzroku może być przeszkodę w niektórych zawodach. Dzieje się tak zarówno ze względu na zdrowie pracownika, jak i bezpieczeństwo osób w pobliżu. Oraz tych, za których życie i zdrowie może odpowiadać. Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami na temat wady wzroku jako przeciwskazania do pracy.

Wada wzroku a przeciwwskazania do pracy — praca w lotnictwie 

W zawodach związanych z lotnictwem. Na przykład jako pilot samolotu lub kontroler ruchu lotniczego ostrość wzroku odgrywa ważną rolę. Przepisy są bardzo surowe. Szczególnie dla pilotów.

Wymagana refrakcja wzroku musi mieścić się w zakresie od plus 5,00 do  minus 6,00 dioptrii. Astygmatyzm nie powinien natomiast przekraczać 2,00 dioptrii a różnica pomiędzy oczami (tak zwana anizometropia) nie może być większa niż 2,00 dioptrii.

Piloci z wadą wzroku muszą używać okularów lub soczewek kontaktowych. Ważne jest ich właściwe dopasowanie i komfort noszenia podczas całego lotu. Soczewki powinny być jednoogniskowe i przeznaczone do widzenia na dalekie dystanse bez przyciemnienia barwnego efektu wizualnego.

Kandydaci na pilotów poddawani są dokładnym badaniom widzenia barwnego. Na przykład daltonizm może uniemożliwić zdobycie licencji pilotażowej.

Regularne kontrole okulistyczne to także wymóg. Co pięć lat przed ukończeniem czterdziestego roku życia oraz częściej po tej granicy wiekowej. Co dwa lata po 40 i corocznie powyżej pięćdziesiątego roku. 

Kontrolerzy ruchu również muszą spełniać wysokie wymagania dotyczące jakości wzroku. Choć kryteria te bywają mniej rygorystyczne w porównaniu z tymi, które obowiązują przyszłych pilotów.

Wada wzroku a praca kierowcy

W zawodzie kierowcy zawodowego wzrok ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Przyszli kierowcy muszą przejść szczegółowe badania okulistyczne, które określają, czy ich wzrok mieści się w dopuszczalnych normach.

Dopuszcza się wadę do ±8,00 dioptrii i astygmatyzm nieprzekraczający 2,00 dioptrii. Różnica między oczami nie może być większa niż 3,00 dioptrie. Okulary lub soczewki są akceptowane pod warunkiem braku problemów podczas jazdy.

Sprawdza się również widzenie przestrzenne oraz pole widzenia. Oba kluczowe dla bezpiecznego prowadzenia pojazdu. Kandydaci muszą prawidłowo rozróżniać kolory:

  • czerwony,
  • zielony i
  • żółty.

Ocenia się także ich zdolność widzenia o zmierzchu oraz reakcję na olśnienie i kontrast.

Kierowcy przechodzą regularnie badania wzroku. Co pięć lat do ukończenia 50 roku życia. Później co dwa lata aż do osiągnięcia sześćdziesiątki. A starsze osoby corocznie. Regularna kontrola jest istotna dla utrzymania odpowiedniej jakości wzroku koniecznej do zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Wada wzroku a praca przy komputerze 

Jeśli zastanawiasz się, jakie schorzenia oczu mogą stanowić przeszkodę w pracy przy komputerze, zwróć uwagę na jaskrę. Długotrwałe patrzenie w ekran może pogłębiać jej objawy i prowadzić do dalszego pogarszania się wzroku. Osoby z niedowidzeniem obuocznym czy całkowitą ślepotą również powinny unikać takich stanowisk pracy.

Inne przeciwwskazania obejmują zaburzenia ruchomości powiek, a także różnego rodzaju stany zapalne powiek i spojówek. Mogą one obniżać komfort widzenia podczas korzystania z monitora.

Wada wzroku przeciwskazania do pracy — badania lekarskie

Wady wzroku mogą być istotną przeszkodą w wielu zawodach, w których liczy się precyzja i szybka reakcja. Na przykład piloci samolotów, chirurdzy czy kierowcy wyścigowi muszą mieć doskonały wzrok.

Konsultacja ze specjalistą jest nieoceniona, aby określić ryzyko i możliwości zawodowe. Z tego powodu warto przyjść na badanie wzroku na przykład do któregoś z naszych salonów. Jesteśmy dostępni. W Warszawie, Ożarowie Mazowieckim, a także w Piasecznie. Doświadczeni okuliści szczegółowo przebadają Twoje oczy. Dobiorą też okulary, w których ewentualne problemy z widzeniem zostaną skutecznie skorygowane.

YOU MAY ALSO LIKE

Optyk Mikulscy
Main Menu x